Výbor pro vyšetřování neamerické činnosti proti kultuře a vědě

9.2.2009 23.55
V rubrice Made in USA

Před 75 lety vznikl v USA předchůdce HUAC čili Výboru sněmovny reprezentantů pro vyšetřování neamerické činnosti a já soudím, že toto výročí je důležité pro připomenutí si „demokratičnosti“ USA. Článek započnu citátem Benjamina Franklina, „architekta“ amerického politického systému: „Společnost, která se vzdá trocha svobody pro trochu bezpečí, si nezaslouží ani jedno ani druhé a je předurčena k tomu, aby ztratila oboje!“ Se založením HUAC Spojené státy definitivně ztratily svobodu i bezpečnost. A hluboce a negativně poškodily i svoji vědeckou a kulturní tvorbu.

Výbor pro vyšetřování neamerické činnosti vznikl v polovině 30. let jako zvláštní vyšetřovací výbor a existoval, později pod změněným jménem, až do poloviny let sedmdesátých. Cílem Výboru (nejpozději od konce 30. let) bylo co nejvíce „zamerikanizovat“ americkou společnost tj. potlačit veškerou nezávislost, volnomyšlenkářství, nezávislé umění, liberální a levicové proudy, antirasistické hnutí a etnickou rozmanitost země vůbec, a nastolit hegemonii konzervativní, anti-intelektuální a rasistické pravice. Výbor byl údernou pěstí americké vlády proti vyjadřování demokratických práv a svobod v USA. To, co se v Stalinském SSSR dělo otevřeně a v masovém měřítku, se v USA dělo více utajeně, více obestřeno lžemi, v menší, ovšem propracovanější formě. Původní oficiální cíl Výboru bylo vyšetřování nacistické propagandy v USA, ovšem časem se od tohoto cíle rychle ustoupilo a Výbor se začal soustředit výhradně na boj proti levici.

Byl Euripides komunista?

První éra se může datovat od doby vzniku Výboru do poloviny 40. let a je to období, kdy se Výbor zajímal alespoň nominálně o boj proti nacistickým a rasistickým silám, především Ku Klux Klanu a Německo-americkému Bundu. Vyšetřováno bylo také plánované spiknutí a puč byznysmenů, části armády a členů fašistických skupin proti prezidentu Rooseveltovi. Výsledkem vyšetřování KKK byl ovšem výrok mississippského poslance J. E. Rankina, faktické hlavy Výboru, že “Přese všechno je Ku Klux Klan starou americkou institucí“. Nicméně je pravda, že Ku Klux Klan i nacistické organizace byly vyšetřováním Výboru poměrně negativně ovlivněny. Mezi lety 1938–1941 se pak Výbor soustředil na boj proti Americké komunistické straně a ostatním levicovým silám v USA. Zejména mu byla trnem v oku údajná infiltrace komunistů do Federal Theatre Projectu (FTP, založeného Rooseveltem pro nezaměstnané herce). Již v těchto letech ukázal výbor svůj vztah ke kultuře, když člen Výboru, poslanec Parnell Thomas z New Jersey kritizoval, že prakticky každá divadelní hra tohoto projektu „je vyloženou propagandou komunismu a New Dealu“. Obzvláště mu vadila jedna z her, v níž se vyjadřovala sympatie k etiopskému lidu bojujícímu proti agresi fašistické Itálie. Poslanec Joe Starnes ze státu Alabama si uřízl pěknou ostudu, když se ředitelky FTP, Hallie Flanaganové, u výslechu naprosto vážně zeptal, zda slavný anglický alžbětinský dramatik, Christopher Marlowe (1564–1593), nebyl organizován u komunistů, a jak se to má s politickými názory na třídního boj „pana Euripida“. Ani takto brutálně ilustrovaná tupost poslaneckých inkvizitorů ale nezabránila tomu, aby byl FTP v roce 1939 zrušen. Vyšetřování Komunistické strany bylo přerušeno napadením Sovětského svazu a sblížením mezi Stalinem a americkým prezidentem Rooseveltem, který je některými oficiálními historiky považován za „poměrně levicového“.

Narudlí vědci

Druhá a „slavnější“ éra HUAC započala s rokem 1945 a skončila s rokem 1975 a byla ve znamení bestiální propagandistické a štvavé kampaně proti levici, nezávislým silám a socialistům v USA, ale i proti umělcům, vědcům a dalším slavným osobnostem.

Výbor užíval především metod veřejných procesů. Členové Výboru si byli vědomi toho, že mohou disponovat zbraní, jež může položit na kolena i psychicky sebesilnějšího člověka, a tou zbraní je masový fanatismus, respektive ostrakizaci obětí jejich teroru. Všichni, kdož byli označeni jako „levičáci“, tedy antifašisté, socialisté, levicový demokraté, antirasističtí aktivisté a třeba i liberálové či odboráři, se okamžitě stali vyvrheli společnosti, „nepřáteli národa, vlasti a cti“, agenty Kremlu či bolševickými přisluhovači. Ztratili často práci, jejich „přátelé“ s nimi přestali komunikovat, ať již z fanatismu či strachu. Oběti teroru Výboru a McCarthyho byly většinou celkově vyloučeny ze společnosti. Pak docházelo k situacím, kdy se kdekdo před „vyšetřovací komisi“ zhroutil a při výsleších se udály strašlivé scény. Každý se přiznal ke všemu. V SSSR užívali fyzického mučení, v USA psychického.

Mezi nejznámější oběti Výboru a souběžně s tím i kampaně zuřivého antikomunistického senátora McCarthyho (který jako senátor nikdy nebyl členem HUAC a své řádění organizoval skrze senátní podvýbor pro vyšetřování) z řad vědecké komunity se řadí Robert Oppenheimer, jeden z konstruktérů americké atomové bomby, údajně napojený na komunisty. Jeho mladší bratr, Franc Oppenheimer, který se také podílel na vývoji atomové bomby a který skutečně ve 30. letech byl členem Komunistické strany, byl v roce 1949 vyšetřován Výborem, vyhozen z univerzity, a protože mu nebylo dovoleno pracovat v jiném vzdělávacím a vědeckém ústavu ani vycestovat ze země, živil se nuceně v Coloradu jako chovatel dobytka. Dále byl štván i nejslavnější vědec 20. století, Albert Einstein, jehož články, v nichž obhajoval centrálně plánované hospodářství, nebo citáty jako „kapitalismus nutně přivede lidstvo do bídy barbarství, válek a zkázy“ byly doslova pěstmi na oko americké pravici a antikomunistům. Neuvěřitelně šikanován byl fyzik Edward Condon, jeden z průkopníků kvantové mechaniky, který se také podílel na vývoji radaru a atomové bomby. Jakýsi idiot z komise pro loajalitu mu například položil následující dotaz: „Píše se o Vás, že stojíte v čele revolučního hnutí ve fyzice, které se jmenuje kvantová mechanika. Není to náhodou tak, že když stojíte v čele jednoho revolučního hnutí, můžete stát i v čele jiného revolučního hnutí?“ Kromě jeho liberálních názorů uškodila Condonovi také spolupráce se sovětskými vědci a česká manželka. Když byl v roce 1954 odstraněn (dočasně) od vědecké práce, jeho nástupce ve funkci prezidenta American Association for the Advancement of Science, Warren Weaver, o něm prohlásil, že se stal „obětí patologické arogance demagogů s omezeným a mstivým duchem“. V mnoha případech zde sehrál svoji velkou roli i nezastřený antisemitismus. Ani ne tři roky po konci holocaustu si musel profesor Miller z Columbijské univerzity vyslechnout od asistenta poslance Thomase nenávistnou tirádu: „Když začali být němečtí Židé příliš domýšliví, Hitler je přivedl k rozumu. Totéž se stane i u nás, jestliže se Židé neumoudří“. Bylo veřejným tajemstvím, že Výbor spolupracoval bez ostychu s agenty Ku Klux Klanu (členové Výboru, poslanci Dies z Texasu a Wood z Georgie byli přímo členy Klanu a mluvili veřejně na jeho akcích) či s „rednecky“, ultrapravicovými a nejkonzervativ­nějšími kruhy barbarských texaských rančerů.

Řádění v Hollywoodu

V roce 1947 strávil Výbor 9 dnů pečlivými výslechy a prošetřováním „komunistického vlivu a prosovětské propagandy“ v Hollywoodu, který byl na rozdíl od dnešních dob silně levicoví a demokratický. Zejména si vzal na ránu film „Mise do Moskvy“ o zkušenostech druhého amerického ambasadora v SSSR. Film, mimo jiné vytvořený na žádost prezidenta Roosevelta, představoval méně kritické dílo vůči SSSR. Dalším vyšetřovaným dílem byl film „Severní hvězda“ pojednávající o hrdinství ruského lidu v boji proti nacistickým okupantům a útočníkům. Film byl jako prosovětský kritizován i anglickým pseudo-historikem, pracovníkem britské tajné služby a známým sedmilhářem Robertem Conquestem, což samo o sobě zaručuje, že film je dobrý. Výbor využil toho, že v průběhu války bylo v Hollywoodu natočeno mnoho prosovětských filmů.

Levicové filmy vznikaly v Hollywoodu také před i po válce, ale nebyli tak prosovětské, neboť v průběhu války šlo hlavně o protifašistickou propagandu a agitační materiály. To ale Výbor nezajímalo a započal rozsáhlý hon na čarodějnice. Vznikla tzv. Hollywoodská černá listina. Šlo o listinu nepohodlných herců, režisérů a scénáristů, nejprve se skládající z desíti, legendární „Hollywoodské desítky“, za jejíž osvobození bojoval i Albert Einstein, později se seznam rozrostl o další desítky osob.

V první desítce byli lidé, jimž bych chtěl vzdát čest. První desítka byla tvořena herci, scénáristy, režiséry a dalšími pracovníky Hollywoodu, kteří šli do vězení, protože odmítli Výboru odpovědět na otázku, zda jsou členové komunistické strany. První byl Alvah Bessie, bojovník interbrigád, který hájil věc antifašistické španělské revoluce v boji proti Francovi a jeho fašistickým bandám, a později pracoval jako scénárista v Hollywoodu. V roce 1965 napsal knihu o svých zkušenostech s Výborem s názvem Inkvizice v Ráji. Česky vyšla jeho kniha Neameričané, která se rovněž věnuje honu na čarodějnice v USA.

Druhý byl Herbert Biberman, scénárista židovského původu, další který odmítl říct, zda je komunista. Strávil šest měsíců ve vězení a po propuštění tak jako 8 dalších ze seznamu byl zbaven možnosti působit v Hollywoodu. Proslavil se nezávislým filmem Sůl Země, popisujícím fiktivní boj dělníků a horníků proti zločinným pracovním podmínkám, a byl otevřeně socialistického smýšlení. Později byl film Hollywoodem de facto 10 let zakázán. Biberman se ve svém filmu mohl inspirovat Ludlowským masakrem, kdy ozbrojená milice Rockefellerovské Colorado Fuel and Iron Company za pomoci národní gardy povraždila v roce 1914 19 osob, z toho 11 děti, a kdy v Coloradu propukla v podstatě občanská válka.

Třetí z Desítky byl scénárista Lester Cole, člen Komunistické strany Ameriky. Ten za svoje členství v Komunistické straně strávil 10 měsíců ve vězení. V letech 1932–47 vytvořil přes 40 scénářů k filmům, po propuštění z vězení mu bylo umožněno napsat pouhé tři – všechny navíc pod cizími jmény.

Čtvrtý byl filmový režisér ukrajinského původu, Edward Dmytryk, za odmítnutí spolupráce byl několik měsíců ve vězení. Později ale rezignoval a prozradil jména několika členů Komunistické strany. Byl jediný z desítky, kdo rezignoval před Výborem.

Pátý byl scénárista Ringgold Lardner junior, pozdější držitel Oscara, který nejenom že nerezignoval, ale dokonce před soudem a Výborem vytáhl do boje s 1. dodatkem Ústavy USA. Výsledkem bylo 12 měsíců ve vězení a 1 000 dolarů pokuty. Po propuštění musel odjet načas do Anglie a ve Spojených státech mohl znovu tvořit scénáře pod svým jménem až od roku 1965. Pro zajímavost, v roce 1970 napsal scénář k filmu (nikoliv seriálu) MASH, známému i českým divákům.

Šestý byl scénárista John H. Lawson, narozen do židovské rodiny, který se stal členem Komunistické strany a byl nazýván „kulturním komisařem“. Do nemilosti se dostal i díky filmu Blokáda o španělské občanské válce. Byl odsouzen ke 12 měsícům vězení a pokutě 1 000 dolarů. Edward Dmytryk po své rezignaci pronesl, že J. H. Lawson měl za úkol „nutit ho do svých filmů vnášet komunistickou propagandu“.

Sedmý byl scénárista Albert Maltz, známý filmem Mariňácká hrdost o bitvě amerických námořníků s japonskými silami na Guadalcanalu. V roce 1951 získal jeho film Broken Arrow prestižní ocenění, ale jako členovi černé listiny mu nemohlo být uděleno (pod scénář se napsal jiný autor) a bylo mu přiznáno až 12 let po jeho smrti, v roce 1997.

Osmý byl Samuel Ornitz, scénárista židovského původu, který poté, co byl vězněn na rozkaz Výboru, založil s J. H. Lawsonem a Lesterem Colem hollywoodské odbory scénáristů.

Devátý byl producent a scénárista Adrian Scott. Proslavil se, poté co mu byla zakázána práce v Hollywoodu, prací na „Dobrodružstvích Robina Hooda“. Přestože úzce spolupracoval s Edwardem Dmytrykem, byl to právě Dmytryk kdo „ho udal“ Výboru.

Desátý a uzavírající „Hollywood Ten“ byl Dalton Trumbo, scénárista a spisovatel.Trumbo o sobě otevřeně prohlašoval, že v třicátých a na počátku čtyřicátých let byl komunistickým sympatizantem a podle šetření v roce 1943 skutečně do Komunistické strany vstoupil. Byl stalinisticky zaměřený a vystupoval proti Arturu Koestlerovi a jeho anti-stalinistickému filmu Temnota odpoledne, vytvořenému jako kritika moskevských monstrprocesů. Trumbo se proslavil svoji protiválečnou knihou Johnny má svou pušku (1939), scénářem k filmu Statečný (1956), za nějž dokonce pod pseudonymem Robert Rich získal Oscara, a také scénářem k velkofilmu Spartacus (1960).

Hollywoodská desítka byla ale jen začátek pronásledování scénáristů, režisérů, herců, spisovatelů a jiných umělců Výborem a podobnými barbarskými institucemi. Na černé listině skončili tak vynikající umělci jako básník Langston Hughes, ústřední postava tzv. harlemské renesance; hudební skladatel a vynikající pianista, několikanásobný vítěz hudebních cen Emmy, Leonard Bernstein; dramatik a nositel Pulitzerovy ceny, Arthur Miller; špičkový černošský zpěvák Paul Robeson; herec, režisér, spisovatel a producent, který získal Oscara a řadu dalších ocenění, Orson Welles; vynikající folkový zpěvák Pete Seeger a mnozí další. Ze sympatií ke komunismu byl vyšetřován i český herec Jiří Voskovec, který do USA emigroval.

Bestiálně byl kvůli svým antifašistickým a levicovým názorům pronásledován Charlie Chaplin, v roce 1952 vyhnaný z Ameriky, o němž fanatický mccarthista Morris Bealle (známý jinak svými útoky proti Rockeffelerům, očkování a fluorizaci vody) prohlásil, že mu komunisté slíbili, že po revoluci bude moci svobodně pořádat orgie s nezletilými děvčaty. Herečka Katharine Hepburnová zase měla být zlákána do osidel komunismu vidinou toho, že se stane rudou komisařkou a bude moci rozhodovat o životě a smrti vlasteneckých herců. Dveře se vůbec otevřely dokořán všem zlostným antikomunistickým pomatencům, fašistům a agresivní tupé luze. Walt Disney docela vážně před Výborem svědčil, že komunisté se snažili získat pro své spiknutí i myšáka Mickeyho. Poslanec George Dondero z Michiganu, asi aby udržel krok se svými kolegy z Výboru, veřejně prohlásil, že účelem celého moderního umění je ničit, a že kubismus, dadaismus, futurismus, abstraktní malba a všechno další moderní umění jsou vlastně konspirací Moskvy, která má v Americe rozšířit komunismus. O tyto a ještě absurdnější a pomatenější útoky na umění a umělce nebyla v té době v Americe nouze.

Stojí za připomenutí, že Hollywood, až do svého rozvrácení pod direkcí Výboru, nikdy nevytvořil nějaký větší a známější antikomunistický film, a toho si byl Výbor dobře vědom. Byla to slabost antikomunismu, neboť umělci stáli na straně levice. Jedním z mála umělců podporujících antikomunisty byl John Wayne, který se stal „užitečným idiotem“ Výboru. Antikomunisté proto narychlo vytvořili splašky jako Rudá hrozba, Rudý Dunaj, Oženil jsem se s komunistkou nebo Byl jsem komunista pro FBI. Celkově vyšlo v letech 1948–55 několik desítek antikomunistických filmů, jeden horší druhého, a i přes obrovskou propagandu antikomunistických organizací bez jakéhokoliv úspěchu u diváků.

Konec diktatury Výboru a jeho inkviziční činnosti proti vědě a kultuře lze datovat do období masových protiválečných nepokojů v USA v 60. letech, kdy se masy levicových, liberálních, černošských a pacifistických aktivistů, odborářů a levicových demokratů zmobilizovali proti válce ve Vietnamu. Přišla generační výměna a svým způsobem kulturní revoluce proti konformismu a konzervatismu uplynulého desetiletí. S rozbitím desítek levicových organizací a oslabením Komunistické strany USA, odborů i trockistických organizací vyšel boj proti domácímu komunismu z módy, a s ním i černá listina, a to nejvíce mezi stále převážně liberálním Hollywoodem. V roce 1975, když už fanatismus amerického národa začal opadat, když levice a antifašisté získali rozsáhlé síly, konzervativizmus upadl mezi mladými lidmi v zapomnění a mladí lidé spíše než ve „skautu“ trávili čas na oslavách, v barech atd., byl Výbor, působící od roku 1969 pod změněným jménem, rozpuštěn. Do boje vládnoucí elity proti protisystémové opozici, radikální levici a novým emancipačním hnutím se tento zrezivělý, zdiskreditovaný křáp z 30. let už nehodil.

Adam (a Nikola), REVO Praha.

28 komentáře

kpmg

10.2.2009 18.09.

„Se založením HUAC Spojené státy definitivně ztratily svobodu i bezpečnost. A hluboce a negativně poškodily i svoji vědeckou a kulturní tvorbu.“ senátora mccartyho a jeho vliv vnímám jako to druhé nejhorší, co se v usa kdy stalo. v mých očích to překonává i občanskou válku a stojí jenom těsně za otroctvím. tahle věta mě od vás ale zaráží. v usa tehdy nedělali nic jiného, než že převzali šílené praktiky z komunistictických diktatur, které tady pořád vychvalujete. takže poto i ony neměly ani bezpečnost ani svobodu a poškodili vědeckou a kulturní tvorbu.

Maršál Michajil Nikolajevič Tuchačevský, průkopník "Hloubkových operací" a autor sovětské tankové školy, průkopník sovětského tankismu.

10.2.2009 19.06.

1.Když už tak nepřevzali praktiky komunistů, ale stalinistů a 2.většinu praktik vymysleli sami a nepotřebovali se inspirovat.
Stalinisté například vedli tajné procesy s důstojníky Rudé armády v 37mém, konec konců mě tehdy taky popravili.

Lunačarskij

10.2.2009 21.50.

Kpmg, kromě tvého ahistorického tvrzení, že Američané to převzali od ,,komunistických diktatur" (a propos, Ku-Klux-Klan byl také kopírkou ,,komunistických diktatur?), proč nehorázně lžeš o tom, že bychom my kdy vychvalovali stalinistické praktiky?

kpmg

12.2.2009 19.37.

ku-klux-klan měl snad něco společného s výborem pro neamerickou činnost? neměl. pak už můžeme jít dál a dál do minulosti. muslimové proti křesťanům, křesťané proti židům, řekové proti peršanům atd. atd. jde o praktiky způsoby.
nějak jsem si nevšiml, že byste se tu stavěli proti jakémukoliv komunistickému režimu, ale to je vedlejší. stalin nespadnul z čistého nebe do demokratického státu. on se takové věci naopak pilně učil od lenina

Jediné pravé REVO

12.2.2009 20.07.

Náš silně odmítavý vztah ke Stalinovi, stalinismu a stalinistickým režimům je myslím docela dobře patrný a nijak se jím netajíme. Můžete se podívat např. na tyto články:

http://www.an­ticapitalista­.com/…o-vadis-ksm/#…

http://www.an­ticapitalista­.com/…-stalinistu/#…

Případně na články věnované výročí okupace 1968 a Pražskému jaru, výročí převratu z února 1948 atd… Jinak co se měl Stalin naučit od Lenina?! To jsou jen antikomunistické žvásty, pane kpmg! Fakta jsou jasná: a) Lenin v posledních dnech svého politického života označil Stalina za velkoruského šovinistu, hrubiána a administrátora, který ve svých rukou soustředil příliš moci. Požadoval jeho uvolnění z funkce generálního tajemníka UV. b) Stalinova vláda vedla k fyzické likvidaci převážné části leninských revolucionářů. Stalin dal například zavraždit přes polovinu UV RSDRP(b), který byl zvolen v období provedení říjnové revoluce. Stalin byl kontrarevolucionář par excellence.

Lunačarskij

12.2.2009 20.46.

KKK a HUAC byly spíše konkurenční fašistické instituce, jenže když už šlo například o věc antikomunismu, dokázaly jet na stejné vlně.
Projdi si laskavě bezpočet článků, ve kterých podrobujeme stalinismus kritice. Stalin skutečně nespadl z nebe, neboť on byl klasickým příkladem toho, když pravice infiltruje levicové hnutí.

Maršál Tuchačevský

12.2.2009 22.08.

„nějak jsem si nevšiml, že byste se tu stavěli proti jakémukoliv komunistickému režimu“-pokud máš na mysli stalinistickým režimům pak si se právě do očí vysmál všem obětem stalinismu v Rusku, neb my jsme jedna z organizací, která staví na ideálech a cílech organizací jež bojovali proti stalinskému teroru. To, že zde nejsou proti-stalinistické články znamená, že jsme „primárně“ antikapitalistická a revolučně-levicová organizace, ale neznamená to, že nejsme proti stalinismu(viz.naše programy).
Zveřejňujeme zde díla všech důležitých antistalinistů jako byl Lenin, Trockij a pokud by nebyli zavražedni sociál-demokratickou reakcí na rozkaz pravice, pak i Rosy Luxemburgové a Karla Liebknechta.

kpmg

12.2.2009 23.16.

nenechte se vysmát, mezi těmi stalinisty a antistalinisty je asi stejný rozdíl jako mezi hitlerem a mussolinim. lenin měl jediné životní štěstí, že umřel tak brzo a hromosvodem všeho špatného se tak mohl stát jenom stalin. čím se stalin lišil od lenina? snad jenom tím, že leninem používané metody nasadil ve větší míře proti nepohodlným spolustraníkům než proti „třídním nepřátelů“. jinak se ale jednalo o naprosto stejné hajzlíky a zločince. a jinak to prostě být nemohlo. jasně že se vám hodí označit stalina za pravičáka. cokoliv jenom abyste se vymluvili. ale na to už vám nikdo neskočí. stalin byl křivák, oportunista a zrádce, ale stejně tak i komunista.
a že byl kontrarevolucionář? ale kdeže. naopak. není člověka co by klasičtějším způsobem naplnil osud každé násilné revoluce, požrání vlastních dětí. stalin byl typický revolucionář. to možná jenom vy ještě nejste schopni vidět, jak revoluce končí.

Lunačarskij

13.2.2009 0.46.

Ale kpmg, Stalin byl velký spojenec NEPmanů, později i angloamerické buržoazie, jeho politika principiálně ani komunistická nebyla. Kde byla samospráva dělnictva? Kde byla přímá demokracie? Kam zmizela nezávislost sovětů? Jak to psali Cliffovci, za Stalina byl v Rusku státní kapitalismus.
kpmg, vzhledem k tomu, že jako pravičák těžko můžeš chapat, o čem taková revoluce vůbec je (tvé ne-znalosti leninského Ruska už raději nepřipomínat), nemá smysl tě přesvědčovat o tom, že cílem žádné skutečné revoluce není stalinismus.

Maršál Tuchačevský

13.2.2009 1.19.

kpmg: Ale ano, to si se trefil!
Mezi Hitlerm a Mussolinim byli skutečně velké rozdíly, díky žes mi dal za pravdu. Teda doufám, že si mi dal za pravdu a akorát stupidně nevěříš, že Hitler a Mussolini byli stejní.
Ve své podstatě byl Stalin antikomunista.

kpmg

20.2.2009 20.26.

stalin byl tím, kdo nep pohřbil. takže to asi vážně ne. kde byly tyhle věci? na papíře. protože nikdy násilím nevytvoříte takovou společnost. nemůžete překopat postavení 90% lidí a čekat, že pak se všechno usadí do demokratického režimu.

proč by politická orientace měla znamenat překážku pro pochopení revoluce? ta jenom vyjadřuje můj názor na ni. a historické zkušenosti dávají za pravdu mě a ne vám. cílem reovluce může být v počátku hodně věcí. ale končí vždycky u jednoho.

hitler a mussolini se lišili v nepodstatných detailech. oba stavěli na extrémní nedemokratické společnosti, oba podporovali dobyvačná tažení, oba pronásledovali kulturní menšiny a oba nakonec dostali to, co zasloužili. ta podobnost byla taková, že dnes už skoro nikdo nedokáže rozlišit nacismus a fašismus. rozdíly mezi nimi byli. ale žev žádném případě ne takové, abych hitlera označil za antifašistu. toliko k podovnosti lenina a stalina.

Fjodor Raskolnikov, velitel baltské flotily.

20.2.2009 22.27.

Hitler a Mussolini se lišili v HODNĚ HODNĚ VĚCECH!
Např.Mussolini ani původní italští fašisté nebyli antisemité, mnoho židů se stalo už před i po nástupu italského fašismu, fašisty. Hitler přitáhl do fašismu antisemitismus.
A Mussolini také během druhé světové války nechal popravit nebo do koncentračních táborů deportovat „jen“ 6 000 italských židů.
Mimo to, v druhé polovině třicátých let si byli tito politici „tak nakloněni“, že Mussolini uvažoval realně o tom vyslat do Rakouska svoji milici na potlačení rakouských nacistů. Skutečně jednu dobu hrozila válka mezi Itálií a Německem.
Dále, ještě rok po začátku 2.světové války, Mussolini otevřeně tuto válku kritizoval.

A mezi Leninem a Stalinem? O tom nemá cenu psát, stačí si přečíst mnoho našich článků „Lenin a vláda sovětů“, „SZM pod palbou stalinistů“…at­d.atd.atd., stejný jako, kdybych řekl, že mezi neonacisty a liberální pravicí není rozdíl!

kpmg

20.2.2009 22.59.

jistě, 6000 přece není nic. to bych se mu možná měl zpětně omluvit. a to, že se na začátku neměli rádi nic neznamená. prostá diktátorská konkurence. já taky nikdy neříkal, že bych chtěl něco dokazovat o jejich dobrých vztazích. jinak ale říkáte dost hloupost. rok po vypuknutí války (1.9. 1940) již byla itálie dávno zpojená do války. taky to odnesl maršál italo balbo, protože to byl právě on, kdo proti válce protestoval. celkem zajímavý incident.

vaše články jsem četl, ale byly jen plné falešné adorace. právě proto taky píšu podobné reakce

Fjodor Raskolnikov, rudé námořnictvo.

21.2.2009 2.12.

:-) Píšeš reakce plné falešné adorace… :-D

kpmg

21.2.2009 14.35.

inu i ten nejlepší občas stvoří nezamýšlený dvojsmysl :)

Lunačarskij

22.2.2009 19.28.

,,stalin byl tím, kdo nep pohřbil. takže to asi vážně ne. kde byly tyhle věci? na papíře. protože nikdy násilím nevytvoříte takovou společnost. nemůžete překopat postavení 90% lidí a čekat, že pak se všechno usadí do demokratického režimu."
Pohřbil, ale spolupráci s americkým kapitálem nezatrhl. Zkrátka se mu více hodilo mít nade vším byrokratický dohled. To, že se stal spojencem NEPmanů-kulaků, je fakt. Kdo od nás chtěl kdy násilím tvořit jakousi společnost? Hele, spletl ses, tady nejsi na webu Občanského institu, vzývajícího kult Bushe, Pinocheta, Suharta, Salazara a dalších fašistů. Pokud proti někomu je nutné praktikovat násilí, tak proti těm, co dosud utlačují lid.

,,proč by politická orientace měla znamenat překážku pro pochopení revoluce? ta jenom vyjadřuje můj názor na ni. a historické zkušenosti dávají za pravdu mě a ne vám. cílem reovluce může být v počátku hodně věcí. ale končí vždycky u jednoho."
Nejen politická orientace pravičáka, ale také, ehm, vzdělání. Historie ti dává za pravdu? Myslíš historii v pojetí ÚSTRu? Ale máš pravdu, pokud jde o tzv. revoluci sametovou, tak přinesla jen lavinu problémů. Asi proto, že to byl zrádný pseudopřevrat vydávající se za revoluci.
Mezi fašismem Mussoliniho a nacismem Hitlera byly rozdíly mj. v postoji vůči židům. Rozdíl mezi Leninem a Stalinem byl takový, že zatímco Lenin myslel své revoluční ideály vážně, Stalin jich jen bezcharakterně využil ve svůj kariéristický vzestup (a to i přes zmíněnou podporu NEPmanů). A laskavě rozlišuj mezi pojmem adorace a pojmem hostirický fakt.

kpmg

22.2.2009 20.58.

stalin se tak úžasně spojil s kulaky, že je rozehnal do gulagů. a zabral jim půdu. to je spojení za všechny prachy.

nechcete násilím přetvářet? a co je pak podle vás revoluce? chcete svrhnout stávající systém a překopat majetkové vztahy. pak ovšem čekáte, že se to okamžitě zapracuje a bude fungovat. tohle se ještě nikdy nestalo. a ani nestane.

všechny lidové revoluce se svým ideálům zproněvěřili skončili krveproléváním na straně původních vůdců. k tomu není třeba ústav. stačí historická literatura.

lenin všechno myslel upřímně. jenom je škoda, že tenhle sovětský standa gross byl tím, kdo do sovětského svazu zavedl nep. to je krásná upřímnost.

Lunačarskij

22.2.2009 22.47.

To víš, měl je za užitečné idioty. Stejně tak nechal popravit i hrdiny VŘSR. Jinak kulaků taková škoda moc nebyla.
Revoluce v historii (namátkou) – Velká francouzská revoluce (významná tím, že zavedla přechod od absolutismu k občanství). Americká revoluce (vytvořila nejefektivnější systém národního zřízení moderní doby). Velká říjnová socialistická revoluce (způsobila definitivní pád carismu a jeho menševických pokračovatelů, dostala Rusko z existenčního dna mezi vyspělé státy). Kubánská revoluce (skončila s batistovskou diktaturou, stejně jako VŘSR pozvedla ze socio-ekonomického dna a vytrhla ji z okovů amerického imperialismu). Sametová nebo karafiátová ,,revoluce" (přes všechny výhrady přinesla do země pluralismus a demokratické mechanismy). Slovy republikána Lincolna: ,,Když má lid vlády dost, může uplatnit své ústavní právo předkládat pozměňovací návrhy, nebo své revoluční právo ji rozprášit či svrhnout." A o tom to je.
Nikde nemůže být po revoluci okamžitě ráj na zemi. Kapitalisté a fašisté se samozřejmě nevzdají jen tak rychle. Nicméně jak ukazují příklady VŘSR a kubánské revoluce, velmi krátce po jejich konání se začala Kuba a SSSR povstávat z popela.
Nevšiml jsem si, že by třeba na Kubě stříleli vůdčí osobnosti revoluce. Když už, tak šlo o zrádce a špióny. Však také revoluce musí probíhat globálně, aby nedocházelo ke kontrarevolučním excesům v jedné zemi.
Lenin a Gross. :D To ses tedy ukázal. Ano, zavedl NEP, čímž se nijak marxistickým myšlenkám nevytratil. To jen omezení pravičáci pořád tvrdí, že socialistická revoluce znamená všechno znárodnit.

,,a budme radi ze kapitalismus uz neni. snad uz aspon nikde nebudu slychat, ze zapadni svet je kapitalisticky. uz vic jak 100 let neni. nebylo by potom uz nacase prestat s takovym terminem operovat?"
Kdopak toto napsal? :D

kpmg

23.2.2009 11.19.

francouzská revoluce je klasický příklad toho co uvádím. sama se rozložila v krvi až přešla na císařství. americká revoluce nebyla lidová revoluce, ale boj za odtržení územního celku. to má úplně jiné průběhy, zákonitosti a zásady. vřsr je to, co od počátku podrobuji kritice a kubánská je bez dvou za dvacet. jen nekrvácí, ale dusí. „sametová revoluce“ byla tak pozvolná a konsensuální, že si víc zaslouží slovo evoluce. a i kdyby ne, tak technicky by se vlastně měla označovat jako kontrarevoluce.
lincoln je tak krásný oportunista. na jednu stranu mluví o právu na revoluci, ale když se jižní státy chtěli osamostatnit, tak všichni víme jak to dopadlo. i to slavné osvobození otroků byl strategický manévr.
ano, výmluvy na neustále skrytě běžící kotrarevoluci se všem totalitním systémům vždycky hodily. vyvrtátit se to nedá, potrvdit vlastně taky ne, ale zneužívat se to dá neustále.
četl vy jste vůbec kapitál? očividně ne.
ano, tohle jsem napsal. hezky si mě lustrujete, ale je to k ničemu. klasický kapitalismus přinesl hodně dobrého, ale žít bych v něm nechtěl. zbytek výroku jenom dál potvrzuje co jsem psal tady

Lunačarskij

23.2.2009 16.14.

Jestli ti to dosud nedošlo, tak dějiny jsou bohužel dějinam tragédií a krev poteče vždy. Jenže právě revoluce jsou prostředkem k tomu, aby zabránily pokračujícím tragédiím a daly historii nový impuls. To kontrarevolucionář nikdy nepochopí. Bez Fr. revoluce by ani nebyl tvůj kapitalismus. Bez VŘSR by Rusko zůstalo zbídačenou zemí. Americká revoluce byla dělaná z vůle lidu, ať chceš nebo ne. Ale já chápu, ty bys místo VŘSR chtěl pokračující carismus a postcarismus a místo kubánské revoluce batistovský proamerický režim. Nedělej z nás hlupáky a přiznej konečně pravdu. Kontrarevoluce po 89. přišla až s nástupem klausovců a s budováním kapitalismu.
To víš, Lincoln byl republikán. Ale situace tehdy taková byla, že Jižani se spíš chovali kontrarevolučně.
Sám přiznáváš, že skutečnost činů kontrarevoluce se vyvrátit nedá. Potvrdit se samozřejmě dá, stačí si přečíst nějaký náš historický článek.
Snad si ty nečetl Kapitál? Co by si z toho mohl mít? Asi si nikdy nic nepřečetl od Marxe o tzv. hrubém komunismu.
V tom případě nevím, v jakém systému žiješ, neboť klasický kapitalismus se všemi svými znaky přežívá dodnes.

kpmg

24.2.2009 15.06.

ano, nový impuls další prolité krve. v tom se shodneme
kapitalismus se zrodiil v britském prostředí a s dobytím bastilly neměl nic polečného. rusko díky vřsr zůstalo zbídačenou zemí, jenom přišlo i o poslední zbytky svobody z vlády cara. americká revoluce měla jiný koncept. jenom se během ní osamostatnil územní celek, který dál pokračoval v nastolených tradicích. to by mě zajímalo, co by tam marxista asi mohl vidět za skutčně revoluční. kontrarevoluce byla základem listopadu.
jih se choval kontrarevolučně? přece udělal totéž, co 100 let před ním 13 kolonií. to je podle vás zase lidová revoluce. nemáte v hlavě trochu guláš?
vaše lživé a pomýlené články jsem bohužel četl. naštěstí čtu i jiné věci, tak tu lživost aspoň dokážu poznat.
původní kapitalismus možná tak ještě přežívá jako bubák pod vaší postelí. třeba až dospějete, tak zmizí.

Lunačarskij

25.2.2009 0.03.

Nový impuls v odstranění Rothů a kápéemgů z diktátorských postů, hlupáku. Já neříkám, že kapitalismus vznikl při francouzské revoluci, říkám, že díky ní byl výrazně rozvíjen a zprvu dost pokrokovou formou. K tvým prolhaným žvástům o Rusku mohu dodat jen -kvakvakva kvíkvíkví, pravicový usmrkanče. Jsem ale rád, když přiznáváš barvu a hlásíš se k odkazu vražedného cara. Kdo tady píše o tom, že americká revoluce revolucí z marxistického hlediska? Jako revoluce je holt historicky řazena. Jistě, šlo o samostatnost, což je správné. I s tím listopadem se mýlíš, poněvadž původním, alespoň oficiálně deklarovaným smyslem sametové nebyl návrat ke kapitalismu.
Jih se choval kontrarevolučně stejně, jako carističtí agresoři v leninském Rusku. Chtěly samozřejmě udržet své otrokářské zájmy. Ještě napiš, že občanskou válku rozpoutal Lincoln, ať tu máme další tvůj nonsensový výplod v dlouhé řadě.
Jistě, naše články opírající se bohužel o pravičákům nevonící pravdivá fakta tě musí trápit (o tom vypovídají tvé chudoučké ,,protiargumenty"), tak ti nezbývá nic jiného, než se léčit u četby Černé knihy komunismu, brožur ÚSTRu, Lidových novin a MF Dnes.
Nemám páru o tom, že by moje postel byl celý svět, založený na idejích 19. století jako je vykořisťování, chudoba a nedotknutelnost mocných oligarchií.

kpmg

25.2.2009 15.42.

jestli vám přijde, že tahle věta byla hlášení se k carovi, tak máte něco s očima. jenom pro mě představuje menší zlo než lenin a jeho parta.
já taky nepopírám, že to nebyla revoluce. jenom úplně jiná revoluce než by marxista chtěl.
to by ovšem počítalo s tím, že samotová revoluce měla svůj kánon a ideového vůdce. neměla. jestli někdo něco očekával nebo deklaroval, tak to byla jeho věc. šlo o návrat svobody a konec diktatury. a to se podařilo.
moje vyjádření k občanské válce je v novějším článku. odkazuji tam.
znovu říkám, že lži nejsou pravda. shrnovat detaily tu nemá cenu, k tomu jsou komentáře pod příslušnými články

Lunačarskij

26.2.2009 2.11.

,,jestli vám přijde, že tahle věta byla hlášení se k carovi, tak máte něco s očima. jenom pro mě představuje menší zlo než lenin a jeho parta"
V pořádku. To nás nepřekvapuje.
U americké revoluce byly bezpochyby i znaky, jaké by si marxista přál. Krom toho, jak ty jako bytostný kontrarevolucionář můžeš vědět, co by marxista chtěl a co nechtěl?!
Sametová byla výměnou postů, až na menší demokratizaci nic zásadnějšího. Kapitalismus tehdy chtělo slovy TŘI PROCENTA obyvatelstva. O žádných nutných ekonomických reformách se na Václavácích a Letných vůbec nehovořilo, konečně zavádění tržních prvků zde již bylo od roku 1988.
Konec diktatury? Předně šlo o konec autoritářského státu, který byl nahrazen diktaturou kapitálu, daleko nebezpečnějším systémem.

kpmg

26.2.2009 11.28.

to jsem rád, aspoň víme na čem jsme.
tak dobře, které znaky to jsou? respektive může nějaký marginální prvek obhájit to, že usa byly od začátku kapitalisticky zaměřené?
ty tři procenta máte odkud? z prstu?
a jakých? soukromé vlastnictví výrobních prostředků, trhem určovaná cena a výroba pro uspokojení poptávky a ne podle direktivního nařízení plánovačů? ne. to jsou nejzákladnější předpoklady trhu. bez nich je podobná snaha jenom fraška.
je pravda že pro skutečného liberála se nezašlo tak daleko jak by bylo ideální, takže díky antimonopolním úřadům a nebo různým činnostem státních úřadů (třeba nutnost licence pro provozování služeb mobilního operátora) není dnešní stav ideální. rozhodně ale kapitál nezasahuje ani zlomkem tak do životů lidí jako dřívější mocipáni

Lunačarskij

27.2.2009 1.15.

Těší nás, že své myšlenkové průjmy myslíš vážně, anonyme s hloupým nickem kpmg.
Těmi znaky jsou mj. odpor vůči anglickému kolonialismu a osvobození národů. Kdo zde chválí Američany za jejich prokapitalistické směřování? Kpmg zkrátka zase šumí v hlavě.
Roku 1988 bylo povoleno soukromé podnikání na malé úrovni a zčásti decentralizována výroba v podnicích. Tedy něco, co by ku prospěchu této země stačilo. Žádné tvé vykořisťovatelství, žádná cenová diktatura trhu, žádné pronikání tržních podmínek i do takových citlivých oblastí, jako je kultura a zdravotnictví.
Aha, takže se mělo vše totálně nechat napospas trhu. Ten vše vyřeší. Ach jo.
Kapitál do ničeho nezasahuje? Samozřejmě, až na to, že lidi vyhazuje z práce, na ulici, obírá je o hodnotu jimi vypracovaného zisku…Ale to jsou v pohledu liberálního kápéemgáka jen maličkosti.

Lunačarskij

27.2.2009 1.30.

A už mi sem neodpovídej, marnit čas s jedním duševně zaostalým anonymem v zapadlých diskuzích není mé hobby.

Bílá kontrarevoluce ve Vendeé

4.4.2010 13.04.

zrůdy rudý

Zanechte komentář

Jméno a email jsou vyžadované (email se nezobrazuje).