Ženy v náboženství

18.11.2008 23.19
V rubrice Ženy

Tak jako v mnoha oblastech života se diskriminace žen projevuje i v náboženství, které je podřízené patriarchální společnosti. Ale informace které nám předkládají media v souvislosti s dnešní islamofobií bývají mnohdy zkreslené a někdy jsme dokonce záměrně desinformováni, abychom byli manipulováni. Tak jako muslimové dnes diskriminují ženy, tak je diskriminují i křesťané, židé apod. A protože tato tři náboženství jsou dnes nejvíce spekulovaná, budu psát o jejich postoji k ženám. Společného mají např. i to, že to jsou monoteistická náboženství (a nejvíce intolerantní), kde vůdčí postavení mají téměř výhradně muži.

Bůh je také od samého počátku mužského rodu, ačkoliv to nikdo nemůže dostatečně ospravedlnit, protože nikdo nemůže dokázat, že bůh má penis (symbol mužství). Mimochodem, otázka pohlaví boha dala – mimo jiných aspektů – vzniknout „feministické teologii“. Německý lingvista Carl Brockelmann spočítal, kolikrát v hebrejské bibli (starý zákon- Tóra) vystupují mužské a ženské postavy. Nejčastějším substantivem ve Starém zákoně – po jménu Jahve – je slovo „syn“ – doložené 4929krát, „dcera“ se vyskytuje 579krát. Podobná nerovnováha panuje u slovních párů „muž“ a „žena“ či „bratr“ a „sestra“. Vůdčí postavení, jak vychází ze Starého zákona, mají muži a i rabíny se mohou stát jen oni.

Ženy jsou v judaismu považovány za méněcenné a dokonce nečisté (v době menstruace se to znásobuje), proto se také musí podle rituálu žena (muž ne) před svatební nocí podrobit očistě, kdy se musí zcela oholit včetně vlasů, dále rituální očišťování po porodu – po narození chlapce je žena nečistá kratší dobu než po narození dívky. Na filmovém festivalu Jeden svět byl oceněn film izraelské režisérky Zurie Anat, „Čistota – prolomit mlčení“. Jde o osobní pohled na rituál čistoty, jež ortodoxní judaismus uvalil na vdané ženy během menstruace, zachycuje dilema, s nímž se potýkají ženy ctící ortodoxní tradici, ale odmítající se ztotožnit s patriarchální praktikou, jež usiluje o ovládání jejich těla a intimního života.

Jak již ukotveno v Tóře, Eva byla stvořena z žebra Adamova, pro jeho uspokojení, ale sama Eva ho pak svedla k hříchu. Judaismus je velmi úzce spjat s křesťanstvím, proto mají velmi mnoho věcí společných, které vychází právě ze Starého zákona.

Křesťanství v počátcích volalo po lásce a rovnosti (prvotně ho také hojně šířily ženy), později apoštol Pavel učinil z celibátu povinnost pro všechny kněží, i když Ježíš nikoho do celibátu nenutil, ačkoliv v něm sám žil. Katolická církev pak celibát prosazovala zejména z ekonomických důvodů (hromadění majetku v držení celé instituce).

Jak také ve své knize Erós a náboženství (1990) vysvětluje Švýcarský teolog Fritz Tanner: „V židovství bylo manželské plození pro každého muže a ženu (včetně kněží) povinností. Ježíš však žil v celibátu, apoštol Pavel později hlásá o bezženství a manželství uznává jen v krajním případě jako ústupek hrozícímu smilstvu: "Kdo se ožení se svou snoubenkou, udělá dobře. Ale kdo se neožení, udělá lépe.“

Žena nemůže vstoupit do kněžské hierarchie, kromě některých protestantských církví, které to tolerují. V roce 2001 byla biskupkou Církve československé husitské zvolena Jana Šilerová, neobešlo se to bez negativních komentářů ze strany katolíků a pravoslavných. V roce 1977 bylo v Římě oficiálně vyhlášeno, že se ženy nemohou stát kněžími, protože Ježíš údajně nepovolal mezi své učedníky ani jedinou ženu.

Protože mužská sexualita se zjevuje skrz ženu, a protože křesťanství se k sexualitě stavělo negativně, byly ženám přisouzeny vlastnosti, které svadí muže k hříchu, byly pokušením, kterému se musel muž ubránit, ženy byly dokonce ekvivalentem ďábla a s tím souviselo i počáteční upalování čarodějnic (později se tento druh likvidace aplikoval i na ostatní lidi- tedy i muže- kteří nějak ohrožovali autoritu a věrohodnost církve…)

Svatý Jeroným tvrdil, že ženy stojí za vší herezí a že každý významný heretik (kacíř) byl v těsném spojení se ženou. O tom, že Bibli psali muži, svědčí nemálo faktů, jedním z nich (nemluvím-li o Starém zákonu) je i to, že svatou trojici tvoří Otec, Syn a Duch svatý, všichni mužského pokolení.

Křesťanství dále stále netoleruje potraty (potrat je podle nich proti míru, protože je to válka vedená s dětmi) a dále netoleruje antikoncepci. V některých ortodoxních křesťanských zemích je to dokonce uzákoněno (např. Irsko, Polsko, Malta, mnohé jihoamerické země).

Nejmladší z těchto tří náboženství je islám.

Je skutečně žena muslimka bez práv, bez vzdělání a pouhou otrokyní muže, jak nám ji líčí média? Nebo to jsou právě média, která celou věc extremizují, aby okořenily už i tak nechvalnou pověst o islámu, která se zde začala formovat v době, kdy bylo nutné, v zájmu USA a jejich války proti terorismu, aby lid věřil, že muslimové jsou nepřátelé světa. Dnes muslimky nejen studují (řada z nich i na univerzitách, v mnoha moderních zemích Perského zálivu je údajně dokonce více studentek než studentů), ale dokonce i dále pracují (jako zdravotní sestřičky atp.)

Aspektem vypovídajícím proti islámu je polygynie (mnohoženství). Polygynie ale nepřišla na svět s islámem, byla tu už dávno předtím a nejen na Blízkém východě. Vysvětlení nacházíme v historii, při vysoké úmrtnosti mužů v bojích byl vysoký počet svobodných žen, kterým scházela materiální opora, kterou poskytoval muž (protože žena byla vždy v domácnosti). Proto byla polygynie tolerována a dokonce vítána i ze strany žen. Islám později redukoval počet manželek na čtyři, pod podmínkou, že muž musí zabezpečit je i jejich děti.

Další pozůstatky z dob striktně rozdělených rolí mužů a žen ve společnosti jsou např. normy, že svědectví ženy je poloviční svědectví muže (vychází z přesvědčení, že ženy nemohou příliš rozumět soudním procesům, protože jejich hlavní úloha byla v domácnosti) a že žena dědí o polovinu méně než muž (protože většinový přísun majetku zabezpečoval muž). Dnes, kdy ženy pracují, mohou si svoje peníze nechat jen pro sebe.

Co kdysi mělo své praktické opodstatnění, má dnes diskriminační charakter. A není divu, dnes už to totiž opravdu není nic jiného než diskriminace, vzhledem k době, kdy se ženy pomalu emancipují, studují a pracují.

Mnohé věci ale samozřejmě nikdy neměly své praktické odůvodnění, a když už, tak jen z hlediska zpříjemnění a usnadnění života mužů. Nejvíce pravomocí připadá jim, ženám jsou v některých zemích omezeny na minimum.

Nejhorší postavení mají ženy v nejvíce ortodoxních zemích jako je např. Saúdská Arábie nebo Írán (odhalené ženy tam nesmějí řídit ani auto a na pořádek dohlíží náboženská policie „mutawas“, ženy nesmějí vyjít bez doprovodu muže na ulici a potřebují manželovo svolení pro studium, cestování… Dříve dokonce byly před trestem smrti znásilňovány, pokud byly pannami, protože ne-panny se nedostávají do ráje. Na druhou stranu je v těchto zemích zakázán prodej časopisů s nahými ženami).

Zpráva Organization of Women against execution (Organizace žen proti popravám) v Íránu udává následující čísla pro období od roku 1981 do 1990: 1428 žen bylo popraveno, 187 mělo méně než 18 let, 9 dívek mělo méně než 13 let; Nejmladší popravená dívka měla 10 let, nejstarší popravená žena měla 70 let.

Naopak v některých zemích proběhly reformy, které aspoň trochu zlepšily životní podmínky žen: Marocký monarcha Muhammad VI. Uzákonil, že se dívka smí vdát až v 18-ti letech, a chce-li muž mít více manželek, musí mu to jeho žena dovolit. V Tunisku je polygynie chápána jako zločin proti lidskosti. Mustafa Kemal Atatürk zakázal v Turecku polygynii a trval na tom, aby ženy byly vzdělávány stejně jako muži a umožnil, aby mohly být voleny do parlamentu. Dnes jsou v důsledku Atatürkových reforem Turci nejrozvinutějšími muslimy. Ledy se prolomily i v Kuvajtu, kde od roku 2005 mohou ve volbách do Národního shromáždění hlasovat i ženy.

Ženy se dokonce organizují a demonstrují: V Bangladéši v březnu demonstrovalo asi tisíc žen za zrušení zákona, ztěžujícího obvinění ze znásilnění. Tato norma totiž ustanovuje, že znásilněná žena musí sehnat 4 svědky. A to se podaří sotva kdy, protože ke znásilnění většinou nedojde na veřejnosti. V Indonésii demonstrovalo asi 150 žen proti trestům za líbání na veřejnosti a za odhalené nohy či ruce.

Náboženství ovlivňuje celý svět a mělo by být prvním zdrojem, volajícím po rovnosti. Bohužel se původní myšlenky proroků modifikovaly a upravily v zájmu dnešní patriarchální společnosti, navíc náboženství se nešíří pouze rozhodnutím jedince přijmout ho, ale je přímo vnucováno talkem společnosti resp. Některých tříd, chová se jako politická organizace, a tak se projevuje i v zákonodárství. Proto si ženy v mnoha zemích nemohou zvolit, jak naloží se svým životem a na jaké náboženství popřípadě přestoupí (pakliže vůbec na jaké), protože tlak okolí jim to nedovoluje. Je ale nutné, aby se samy zorganizovaly a bojovaly za svá práva společně a společnost by je měla podpořit, protože jen tak mohou dosáhnout změny, jen bojem mohou dosáhnout rovnosti.

Dima, REVO Praha

33 komentáře

Jakub Roth

19.11.2008 11.03.

Pane jo, co vy všechno neuděláte proto, abyste se postavili proti křesťanství a judaismu. Fakt nevím, čím to je, že vás křesťané tak serou. Je to snad Stalinovým odporem vůči papeži? Cha. Jinak – když už jste se pustili na tenký led a víte o tom prdlajs, tak alespoň nelžete tak okatě (křesťanství je proti potratům, antikoncepci, ženy nesmí vykonávat kněžské funce, jen v některých prostestantských církvích a podobně).
Ostatně – nesuďte věřící v Boha vy, kdož vzýváte „božskou“ trojici Marx-Engels-Lenin s prorokem Trockým a přijali jste dogma o jejich neomylnosti a o „božím království“ někdy, jednou, možná za komunismu.

Jakov Blumkin

19.11.2008 14.17.

Co s tím má co společného Stalin?Ah, počkat, má něco společného-obnovil ruskou křesťanskou církev v době 2.světové války a osvobodil mnoho do té doby vězněných popů.

Takže Papež je protestant?Ty woe, ty seš informovaný!Od kdy je papež protestant???

kpmg

19.11.2008 17.50.

nabozenske organizace jsou dobrovolna sdruzeni. tezko jim nekdo muze opravnene vycitat, ze se rozhodly do svych vedoucich postu uvadet zeny, ze? asi by se vam nelibilo, kdyby jste si precetli na strankach katolicke ligy, ze trockiste diskriminuji vsechyn kapitalisty :)

kpmg

19.11.2008 17.54.

jo a abych nezapomnel, tak celibat mel predevsim duchovni duvody. hromadeni majetku je naprosto stupidni argument, protoze osobni slib chudoby byl naprosto bezny a tak nikdo z cirkve nemohl odkazovat majetek se kterym hospodaril, protoze byl cirkevni a ne jeho osobni. ono kazda mala lez se hodi, ze?

Jediné pravé REVO

19.11.2008 19.15.

Pro kpmg: My pouze konstatujeme, že církve do svých vedoucích funkcí NEUVÁDĚJÍ ženy (ne uvádějí, jak zmateně píšete), protože o nich jejich náboženská nauka smýšlí jako o podřadném pohlaví. Náboženství a církve, které mají v mnoha zemích obrovský vliv, se podílely a podílejí na diskriminaci žen v celé společnosti. Je to pravda, souhlasíte s tím? Nebo toto konstatování odmítáte?

Jinak trockisté nepochybně bojují proti kapitalistům, o tom žádná. Bojují ale tedy církve proti ženám? Nebo jak jste svoje přirovnání „myslel“?

kpmg

19.11.2008 19.49.

omlouvam sem, mensi preklep se vloudil. jak to myslim? jednoduse. ze neexistuje nikdo kdo nediskriminuje a ze kazda organizace zalozena na dobrovolnem clenstvi na to ma pravo. no a jestli se vetsina rozhodla takove organizaci verit, tak proc ne? a co se tyka spolecenske dulezitosti, tak to uz je na lidech. vsechny cirkve bojovali o verici a nektere uspely a jine ne. co se tyka podradnosti, tak to je hodne sporne. to ze se ruznym pohlavim prisuzuji ruzne role jeste automaticky neznamena ze jsou podradne. napr. v judaismu ma zena v nabozenskych ritualech nezastupitelne misto. nejvyznamnejsim CLOVEKEM krestanstvi je zena a ten kdo si mysli, ze islamske mnohozenstvi je snad nejaka vyhoda pro muze a potupa pro zeny, tak ten opravdu nema moc schopnost empatie

Jakub Roth

20.11.2008 9.27.

Revo – a které církve? Všechny (jak se dá z napsaného pochopit), nebo část? AQ které církve se podílejí a které se nepodílejí na diskriminaci žen? Všechny, nebo zase jen některé? A dále – obsahuje hindismus prvky církve tak jak ji definujeme? A islám? A budhismus? Takže opět pindy. Musím článek ukázat naší paní farářce, aby se taky zasmála nad blbostí mladičkých ultras bez vzdělání a rozhledu.

Blumkne, chlapče nebohý, nemusíte tu pořád dokazovat, že číst jste se naučil, ale psanému textu už obvykle nerozumíte. Kde jsem psal o papeži protestantovi? Nikde, ale jak to vy můžete vědět, pologramote?

kpmg – ohledně islámu bych s vámi přeci jen poněkud polemizoval – korán i hadísy jsou ohledně postavení ženy skutečně striktní a hnusné.

Jakov Blumkin

20.11.2008 14.42.

"Jinak – když už jste se pustili na tenký led a víte o tom prdlajs, tak alespoň nelžete tak okatě (křesťanství je proti potratům, antikoncepci, ženy nesmí vykonávat kněžské funce, jen v některých prostestantských církvích a podobně). "-Jakub Roth, 19.11.2008 11.03.

Jakov Blumkin

20.11.2008 16.15.

Rothe, ty jeden blbečku, už vidím, kde si udělal chybu kvůli, které si mě zmátl.Špatně si napsal tu větu.
„jen v některých prostestantských církvích a podobně“-Špatně.
„jen v některých prostestantských církvích a podobně a mohou“.-Správně.
Příště se nauč lépe psát souvětí ty pologramotný kokote.

Jakub Roth

21.11.2008 10.40.

Správně? Ale prd, soudruhu, zase jste prokázal neschopnost pochopit psaný text. Holt je na vás naše rodná řeč příliš složitá. Jazyk jest chrámem i tvrzí, do níž se vy, pionýre snažíte probourat beranidlem. Žádné „a mohou“ tam zkrátka nechybí. Kromě toho to opravdu není o papežovi v roli protestanta. Doporučuji seznámit se s psychologickým termínem „projekce“. Je o vašem přístupu k textu.

Jakov Blumkin

21.11.2008 13.25.

„jen v některých prostestantských církvích a podobně“-toto NENÍ VĚTA!
Nauč se česky, nebo když už tak piš aspoň hebrejsky v tvém podání to výjde na stejno.

Dima

22.11.2008 16.51.

for Roth. Polemizovat si muzete jak chcete ale Koran jste urcite v puvodnim jazyce necetl, takze si nedovolujte delat zavery. Preklady byvaji nekorektni.

Jediné pravé REVO

24.11.2008 8.45.

Pro kpmg: „neexistuje nikdo, kdo nediskriminuje“ – Tak tuhle větu slýchám v poslední době čím dál tím častěji, „kupodivu“ vždy od lidí, kteří buď nějakou diskriminaci žen (a menšin) otevřeně obhajují, nebo/a od „ultrafanoušků“ soukromého vlastnictví, které by mělo podle nich ještě více ovládat naše životy podle zájmů a vůle těch, kteří žijí z cizí práce. Já bych k tomu řekl toto: ano, všichni a všude někoho „diskriminuje“, protože ve vztahu k jiným lidem, věcem a strukturám uplatňujeme jistá rozlišovací kritéria. Cedulka na výtahu „diskriminuje“ z jeho používání děti do 10 let. Cedulka na dveřích klubu může diskriminovat ženy či černochy, kteří mají vstup zakázán. Platí, že diskriminace jako diskriminace? Ani náhodou! Pokud každý „diskriminuje“, pak mi tedy přiznejte i podle svého rozumu a přesvědčení právo „diskriminovat“ mezi diskriminacemi a odlišit od sebe opatření objektivně chránící dítě před případným zraněním a opatření postavené na předsudcích namířených proti lidské důstojnosti a možnosti části lidí se plně realizovat. První opatření podporuji, proti druhému chci po celý svůj život bojovat.

Pokud se pohlavím připisují různé role, nemusí jít vždy o rozdělení na role podřadné a lepší, ale ruku na srdce – většinou to tak bývá. Pokud jde o názory křesťanských učenců na ženu, již od Pavla ale zejména ve středověku, který přejal pohledy helénského světa (Aristoteles), můžeme si udělat docela jasný obrázek:

Pavel z Tarsu: „Žena ať se mlčky učí v naprostém poddanství. Ženě nedovoluji učit ani vládnout nad mužem, ale to, aby zůstala mlčet. Adam byl přece stvořen jako první, a až potom Eva. A Adam nebyl sveden, ale svedená žena byla příčinou jeho přestupku.“ (1. Epišt. k Timot. 2, 11–14)

Tertullian: „Tys to, která ďáblu přístup opatřila, tys pečeť onoho stromu rozlomila, tys také ona, která obloudila toho, k němuž se ďábel neměl přiblížit! Tak snadno jsi srazila k zemi muže, podobu boží. Pro tvou vinu to je, že kvůli smrti musel také syn boží zemřít.“

Podle sekty manichejských Eva svedla Adama, protože v něm probudila vůli k plození. Vůle k plození je ale sama o sobě hřích (!), neboť stále prodlužuje zajetí světelné substance uzavřené v tělesném světě. Žena sama je zlý démon.

Tomáš Akvinský opakoval Aristotelův názor, že žena je nekompletní, nepovedený člověk/muž, a proto nemůže reprezentovat Ježíše Krista.

Martin Luther: „Žena má zůstat doma a obstarávat domácnost, neboť je zbavena schopnosti zařizovat věci odehrávající se mimo domov a týkající se státu.“

kpmg

24.11.2008 10.29.

tak mi ale reknete jediny duvod, proc bych si do sveho klubu nemohl pustit jenom ty lidi ktere chci? zadny takovy duvod neexistuje. kdyz jsem napr. majitelem domu, tak v nem byt muzu pronajmout komu chci. nemusim nutne prijmout prvni nabidku. muj dum, moje pravidla. taky by se vam asi nelibilo kdybyste mel bydlet vedle me a radsi byste byt pronajal nekomu vic jako vy.
je hezke ze znate citaty lidi 500 let mrtvych, ale to jestli to byli oni, kteri vytvareli vseobecny nazor, nebo jestli naopak dobovy vseobecny nazor utvarel je, tak to uz asi tezku muzete dokazat. cirkev je organizace zasazena do spolecnosti a stejne jako spolecnost se vyviji. ona evoluce je nakonec mocnejsi nez revoluce.

Jakub Roth

24.11.2008 13.11.

Blumkine, vy jste opravdu natvrdlý. Jděte za svou paní učitelkou, požádejte si o doučování a dejte mi pokoj – když nepochopíte standardní větu, zalezte. Ta věta je samozřejmě stylisticky zcela správě. Ono a pdobně je závěr výčtu, frštandlich?

Dimo – vy budete asi musulmanka, že? Jen ti totiž dokáží argumentovat tím, že žádný překlad Koránu není správný, takže mu rozumí jen ti, co jej četli v arabštině. To je ale argument tak blbý, že už to ani někteří z vás nezkoušejí. Ale jestli vám zdejší pidikomančové dají za pravdu, tak bychom mohli požadovat, aby o bibli hovořili,pouze ti, co ji četli částečně aramejsky a částečně starořecky, k Tao T¨ťing pouze znalci čínštiny (mandarinské), ke Kapitálu ti, co umějí německy a tak dále. To je ale hovězina, co?
Kromě toho, nevím o tom, že by překlad Koránu, který mám já byl nějakými vašimi imámy prohlášen za špatný a proti překladateli vyhlášena fatwa. Šalom alejchem.

dima

24.11.2008 18.08.

samozrejme neexistuje absolutni pravda, ale kdyz vam neustale nevyhovuji nase nazory, tak proc sem vubec lezete!

Jakov Blumkin

24.11.2008 19.07.

1.Z čeho usuzuješ, že je Dima muslimka???To, že někdo přečetl Koran v původním znění můžeš znamenat jen dvě možnosti:
1.Buď je Arab, nebo 2.Umí arabsky.
2.Radši než k mojí imaginární „natvrdlosti“ se vyjádři k argumentům Jediného pravého REVA.
3.Dimin argument je náhodou dobrý.Ale to ty nepochopíš kokote. ;-)

Šalom

24.11.2008 19.17.

רוט וישראל היו כל טיפש מוחלט. אנשים אלה הם רק צוחקת, ואף אחד לא היא קשה.

Jakub Roth

1.12.2008 9.55.

Blumkine, argument Dimi je naprosto stejný, jako argument jiných muslimů – všechny překlady jsou špatné, Korán je OK jen v arabštině. To je ale nesmysl, že? Toť vše.

Pokud jde o Revo, on nemá argumenty, ale citáty. Moderní křesťanství ale nelpí na citátech. Když už použil citát mistra Luthera, trak by také měl doložit, zda se současné lutheránské církve a jejich členové tímto řídí. Byl by asi překvapen. Poněvadž nikoliv.

Jakov Blumkin

1.12.2008 19.21.

Nevím, že by „špatné překlady“ byli argumentem muslimů.To je tvůj nesmysl, že?Toť vše.

kpmg

2.12.2008 10.34.

ne tak docela. otevřete si např. http://rkfu.nmnm­.cz/…_02islam­.pdf a vyhledejte si slovo "nepřeložitelny. ocividne to neni jen nazor jednoho cloveka

Jakub Roth

3.12.2008 8.37.

Blumkine, fakt, že o něčem nevíte (zrovna u vás se toho najde dost), ještě neznamená, že to neexistuje. Račte se s nějakým muslimem seznámit. Navrhuji například známé české konvertity Sáňku či Lhoťana. Nebo onoho pána, který páše Muslimské listy. Nebo slečny či paní, které píší na server Já muslim. Sranda, co?

kpmg – co Vás to napadlo, člověče nešťastná? Argumentujete militantním ateistům textem katolického kněze? Vy teda zde dostanete na chrámpáně. :o)))

kpmg

3.12.2008 10.34.

argumentoval jsem vedeckou praci citujici zdroje. a proc ne, kdyz uz se bavime o nabozenstvi s ateistou, ktery je seznameny s citaty martina luthera (i kdyz kdo vi, treba si ho plete s m. l. kingem…) a nestiti se jimi zastitit :)

Karl Radek

6.12.2008 1.20.

Vy dva nehorázní pitomci, Rothe a kpmg, nikdo zde na rozdíl od vás nepropaguje žádný represivní náboženský směr, tedy ani Islám, ani tvůj sionismus Rothe. To je vše, co k tomu mohu říci, klidně se vy dva utopte ve vlastní tuposti.

kpmg

6.12.2008 18.22.

ne, vy tu propagujete diskriminujici ateistickou ideologii, znate rceni „pesky jako za vozem“?

Karl Radek

9.12.2008 16.08.

Diskriminující! :D Takže většina Čechů vás chudáky klerikály diskriminuje!

kpmg

9.12.2008 21.45.

ne, ale kazdy komunista diskriminuje kohokoliv, kdo byl tak drzy ze si dovolil mit uspech a nashromazdit majetek.

Karl Radek

10.12.2008 1.14.

Aha, okrádat lidi o zisk, bohatnout na jejich úkor, to je mi úspěch!

kpmg

10.12.2008 10.42.

ano, byt tak drzy ze jim poskytne praci. v tak prosperujici firme o jake si kolektivista mohou jenom zdat

Karl Radek

17.12.2008 16.19.

Poskytne práci :D:D Jak komické něco takového tvrdit zrovna v dnes, v čase masového propouštění. A v prosperující firmě? On snad řadový zaměstnanec spolkne stejnou část zisku jako majitel? :D

kpmg

18.12.2008 20.24.

ja vim, peceny holub by se vam libil vic, ale ten sam neprileti. obcas se vic propousti a obcas vic prijima, ale vzdycky se prijima i propousti.
jiste ze zamestnanec si nevezme takovou cast zisku. on taky nenese rizika a neprichazi s napady

Karl Radek

2.1.2009 22.51.

On také nebohatne na úkor druhých :D

Zuzana

16.3.2009 10.08.

wow, nestačím se divit, kolik mužů se tu během této diskuse o právech/neprávech žen stihlo vyjádřit. Sice nejsem až tak zkušenou ženou na to, abych posoudila, zda-li jsem diskriminovaná či ne, ale jsem očitým svědkem diskriminace žen v jednom protestantském sboru ČR. Domnívám se, že ve chvíli, kdy muži zjistí, že by ženy mohly mít rozumnější argumenty, v určitých chvílích, jako kdyby se z těch, které Bible vyzývá k „milování svých žen“ stali ti, kteří si slovo „ženy podřizujte se svým mužům“ přeložili na „muži nadřazujte se nad ženy“ a to je podle mně špatná kontextualizace a zcela nepochopený text.
Navíc se obávám, že citace Martina Luthera, kterou zde uvedlo „jediné pravé REVO“ není až tak přesná, sám Luther si vzal za manželku ženu, která byla víc než jen ženou v domácnosti.. pánové, ale máte všichni do určité míry pravdu… a vyjádřím to asi slovy, ano.. „náboženství diskriminuje“.. živá víra, která s tím někdy nemá ani co dočinění tak nejedná.

Zanechte komentář

Jméno a email jsou vyžadované (email se nezobrazuje).